Monitory podglądowe Viltrox – Recenzja porównawcza modeli: DC-550 / DC-550 Pro / DC-L1 / DC-L2 / DC-V1 / DC-X2 / DC-X3
Czym kierować się przy wyborze monitora podglądowego?
Dobór odpowiedniego monitora zależy od:
-
Warunków pracy (plener/studio)
-
Rodzaju produkcji (vlog, shorty, reklama, film fabularny)
-
Preferowanego rozmiaru
-
Wymagań co do narzędzi ekspozycji i ostrości
-
Kompatybilności z kamerą i systemem zasilania
Porównanie kluczowych modeli Viltrox
Model | Rozdzielczość | Jasność (nit) | Rozmiar | Obsługa LUT | HDR | Funkcje asystujące | Zasilanie | Port HDMI |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DC-550 | 1920x1080 | 450 | 5.5” | Nie | Nie | Peaking, Zebra, Histogram, False Color | NP-F | Wejście 4K |
DC-550 Pro | 1920x1080 | 1000 | 5.5” | Tak | Tak | Peaking, Zebra, LUT, False Color, HDR, Histogram | NP-F / USB-C | Wejście 4K |
DC-L1 | 1920x1080 | 450–600 | 5.5” | Nie | Nie | Podstawowe | NP-F | Wejście 4K |
DC-L2 | 1920x1080 | 600 | 5.5” | Tak | Tak | LUT, HDR, Zebra, Focus Peaking | NP-F | Wejście/wyjście 4K |
DC-V1 | 1920x1200 | 800 | 7” | Tak | Tak | LUT, HDR, False Color, Safe Area, Audio Meter | NP-F | Wejście/wyjście 4K |
DC-X2 | 1920x1080 | 600 | 7” | Tak | Tak | LUT, Histogram, Peaking, Zebra, HDR | NP-F | Wejście/wyjście 4K |
DC-X3 | 1920x1200 | 1000 | 7” | Tak | Tak | Pełen zestaw narzędzi profesjonalnych | NP-F / D-Tap | Wejście/wyjście 4K |
✅ Viltrox DC-550
-
Dla kogo? Mobilni operatorzy, vlogerzy, użytkownicy gimbali.
-
Zalety: kompaktowy, lekki, idealny do aparatów systemowych.
-
Ograniczenia: niższa jasność, brak obsługi LUT i HDR – mniej przydatny w profesjonalnym color gradingu.
✅ Viltrox DC-550 Pro
-
Dla kogo? Twórcy wymagający najlepszej czytelności w słońcu i pracy z LUT.
-
Zalety: 1000 nitów, obsługa LUT, HDR, USB-C zasilanie. Doskonały do plenerów i pracy na planie filmowym.
-
Mocna strona: Najlepszy stosunek rozmiaru do funkcjonalności – duża moc w kompaktowej obudowie.
✅ Viltrox DC-L1
-
Dla kogo? Osoby potrzebujące podstawowego monitora do szybkiego podglądu.
-
Zalety: prostota obsługi, dobra jakość obrazu.
-
Ograniczenia: brak zaawansowanych funkcji wspomagających – do prostych zadań.
✅ Viltrox DC-L2
-
Dla kogo? Użytkownicy potrzebujący wsparcia LUT, HDR i 4K loop-out (HDMI in/out).
-
Zalety: więcej opcji niż DC-L1, dobra jasność, szeroka kompatybilność.
-
Przewaga: HDMI IN/OUT – możliwość użycia w systemach z transmisją sygnału.
✅ Viltrox DC-V1
-
Dla kogo? Praca studyjna, reżyser, focus puller.
-
Zalety: większy ekran, 1920x1200, audio meter, wszystkie narzędzia monitoringu.
-
Atut: więcej przestrzeni roboczej, lepszy podgląd ostrości i detalu.
✅ Viltrox DC-X2
-
Dla kogo? Uniwersalne zastosowanie – od wywiadów po reklamy.
-
Zalety: świetny balans – 7”, LUT, HDR, dobra jasność, wszystkie podstawowe funkcje.
-
Kompromis: mniejsza jasność niż DC-X3, ale wciąż czytelny.
✅ Viltrox DC-X3
-
Dla kogo? Profesjonalne produkcje – operatorzy, reżyserzy zdjęć, ekipy ENG.
-
Zalety: 7”, 1000 nitów, pełen pakiet funkcji pro (zebra, LUT, histogram, peaking, safe zones), HDMI IN/OUT, wejście D-Tap.
-
Największy atut: jakość, elastyczność i widoczność w każdych warunkach.
Który model wybrać? – Rekomendacje według zastosowania
Zastosowanie | Polecany model | Powód wyboru |
---|---|---|
Gimbal / aparat mobilny | DC-550 / DC-550 Pro | Kompaktowy, lekki, funkcjonalny |
Plenery i światło dzienne | DC-550 Pro / DC-X3 | Jasność 1000 nit zapewnia czytelność |
Kolor grading w czasie rzeczywistym | DC-L2 / DC-X2 / DC-X3 | Obsługa LUT i HDR |
Praca studyjna / reżyserska | DC-V1 / DC-X3 | Większy ekran, pełna kontrola |
Projekty ENG / dokumentalne | DC-X2 / DC-X3 | HDMI loop-out, funkcje asysty |
Prosty setup vlogowy | DC-L1 / DC-550 | Minimum potrzebnych funkcji |
Podsumowanie
Wybór monitora Viltrox zależy głównie od światła, rozmiaru produkcji i potrzebnej funkcjonalności.
-
DC-550 Pro to najlepszy kompaktowy wybór profesjonalny – jasny, z LUT i HDR, bez kompromisów.
-
DC-X3 to topowy model do pracy zawodowej, oferujący wszystko, co potrzebne na profesjonalnym planie zdjęciowym.
-
DC-V1 i DC-X2 świetnie sprawdzą się jako większe monitory do analizy kadru i ostrości w pracy studyjnej lub z reżyserem.
-
DC-L1/L2 to opcje dla użytkowników szukających dobrego balansu między funkcją a prostotą.